Ciclo di seminari "In Between Theory, Design and Practice"

Ciclo di seminari
In Between Theory, Design and Practice is a seminar cycle jointly organized by the research centre LoUIsE of the Faculty of Architecture La Cambre-Horta (ULB) and the Department of Architecture of the Roma Tre University.

Each session brings together chunks of theory such as well-known theoretical frameworks or emerging concepts, and design experiences tested on the ground such as action-based urbanism initiatives. By moving In Between Theory, Design and Practice the point is to sift through and always look at what remains, what is consistent, how they inform each other.

The experiences presented have to do with different issues pertaining to today urbanism. This first series starts with an overview on the work of an interdisciplinary reflective practice based in Brussels pushing the understanding of participation. It then moves to the environmental paradigm of Nature Based Solutions to figure out how it meets a concrete socio-ecological initiative held in Forest, a municipality of the Brussels Capital Region. By reviewing the participatory process at the basis of a public square renovation in Aprilia (county of Rome) and investigating how the territorialization of the Public Health Service has improved the built environment in Trieste, the series ends with a review of the “healing” role architecture and urban planning might induce.

To subscribe to a single session, you need to send an email to geoffrey.grulois@ulb.be or marco.ranzato@uniroma3.it
Afterwards, you will be given the necessary information to follow the seminar on Teams.

In Between Theory, Design and Practice è un ciclo di seminari (online) organizzato congiuntamente dal centro di ricerca LoUIsE della Facoltà di Architettura La Cambre-Horta (ULB) e dal Dipartimento di Architettura dell'Università Roma Tre.

Ogni sessione riunisce frammenti di teoria, come quadri teorici noti o concetti emergenti, ed esperienze progettuali sperimentate sul campo, come le iniziative di urbanistica basata sull'azione. Muovendoci tra teoria, progettazione e pratica, il punto è quello di vagliare e guardare sempre ciò che rimane, ciò che è coerente, come si informano a vicenda.

Le esperienze presentate hanno a che fare con diverse questioni che riguardano l'urbanistica di oggi. Questa prima serie inizia con una panoramica sul lavoro di una pratica riflessiva interdisciplinare con sede a Bruxelles che aspira ad allargare la comprensione della partecipazione. Si passa poi al paradigma ambientale delle Nature Based Solutions per capire come si incontra con una concreta iniziativa socio-ecologica tenutasi a Forest, un comune della regione di Bruxelles Capitale. Rivisitando il processo partecipativo alla base della ristrutturazione di una piazza pubblica ad Aprilia (provincia di Roma) e indagando su come la territorializzazione del servizio sanitario pubblico abbia migliorato l'ambiente costruito a Trieste, la serie si conclude con una revisione del ruolo "curativo" che l'architettura e l'urbanistica potrebbero esercitare.

Per iscriversi ad una singola sessione è necessario inviare un e-mail a geoffrey.grulois@ulb.be oppure a marco.ranzato@uniroma3.it
In seguito, verranno fornite le informazioni necessarie per poter seguire il seminario su Teams.

Moderators:
Geoffrey Grulois [ULB]Marco Ranzato [Roma Tre]Registration:
geoffrey.grulois@ulb.be
marco.ranzato@uniroma3.it

29.05.2020 ore 10.00 – 11.30
Inventive methods: amplify, probe, speculate (Urban Species)
Rafaella Houlstan-Hasaerts [ULB]Greg Nijs [ULB]Giulietta Laki [ULB]Thomas Laureyssens [Luca School of Arts]Guillaume Slizewicz [Luca School of Arts]

12.06.2020 ore 10.00 – 11.30
Nature based solutions: from design to designing
Sareh Moosavi [ULB]Marco Ranzato [Roma Tre]

25.06.2020 ore 10.00 – 11.30
Healing architecture and city