21002040 - Design and Architectural Restoration

Critical knowledge and operational culture of restoration, conservation and reconstruction in archeology, architecture and the surroundings of historic and artistic interest. Through study exercises or through the project it aims to deepen the philological and construction overview of different topics presented during the course.

Canali

scheda docente | materiale didattico

Mutuazione: 21002040 PROGETTO DEL RESTAURO ARCHITETTONICO in Architettura - Progettazione architettonica LM-4 CANALE I PORRETTA PAOLA

Programma

The course program is composed of three sections.
1) History of archaeological restoration culture, with specific focus on Rome (Roman Forum, Palatine Hill, Imperial Fora). The lectures aim to highlight the history of changes and re-use which have led to the loss of the original architectural identity up to the time of its intentional “re-creation”, starting from the second half of the Eighteenth Century. This new culture and its different outcomes developed during the last two centuries will be analyzed: excavations, restorations, reconstructions, anastylosis and enhancement projects.
2) Lectures on the restoration culture relating to its interdisciplinary point of view.
3) Small group activities (critical analysis on design projects strictly related to cultural heritage).

Testi Adottati

Section 1
- I. Insolera, Roma moderna. Un secolo di storia urbanistica 1870-1970, Roma 1962.
- R. Krautheimer, Roma. Profilo di una città, 312-1308, Roma 1981 (1° ed. 1980).
- I. Insolera-F. Perego, Archeologia e città. Storia moderna dei Fori di Roma, Bari 1983.
- M. Jonsson, La cura dei monumenti alle origini. Restauro e scavo di monumenti antichi a Roma 1800-1830, Stockholm 1986.
- S. Settis, Continuità, distanza, conoscenza. Tre usi dell'antico, in S. Settis (a cura di), Memoria dell'antico nell'arte italiana, vol. III, Dalla tradizione all'archeologia, Torino 1986, pp. 373-486.
- S. Casiello, Problemi di conservazione e restauro nei primi decenni dell’Ottocento, in Id. (a cura di), Restauro tra metamorfosi e teorie, Napoli 1992.
- E. Pallottino, Roma 1846-1878: restauro di monumenti antichi tra rappezzi mimetici e ricostruzioni semplificate, in Ricerche di Storia dell'arte, 52, 1994, pp.69-71.
- P. D'Orsi, Roma: Pantheon, Portico degli Dei Consenti, Colosseo. Tre monumenti antichi restaurati a metà Ottocento, in Ricerche di Storia dell'arte, 52, 1994, pp.72-77.
- E. Pallottino, Restauro e ricostruzione dell'antico, dopo le esperienze del Governatorato di Roma e i loro precedenti ottocenteschi, in L. Prisco (a cura), Architettura moderna a Roma e nel Lazio, 1920-1945. Conoscenza e tutela, Roma 1996, pp. 55-62.
- S. Casiello (ed.), Verso una storia del restauro. Dall'età classica al primo Ottocento, Firenze 2008.
- P. Porretta, Antonio Muñoz e via dei Fori Imperiali a Roma, in E. Pallottino (ed.), Architetti e archeologi costruttori d’identità, in Ricerche di Storia dell’arte, 95, 2008, pp. 30-43.

Sections 2 e 3
- A. Ricci, Attorno alla nuda pietra. Archeologia e città tra identità e progetto, Roma 2006.
- E. Pallottino (ed.), Architetti e archeologi costruttori d’identità, in Ricerche di Storia dell’arte, 95, 2008, pp. 30-43.
- D. Manacorda, R. Santangeli Valenzani, L. Franciosini, E. Pallottino, S. Picciola, A. Carlini, P. Porretta (eds.), Arch.it.arch, dialoghi di archeologia e architettura, seminari 2005|2006, Roma 2009.
- E. Pallottino (ed.), Roma, Torre dei Conti. Ricerca, formazione, progetto, in Ricerche di Storia dell'arte, n. 108, 2012.
- P. Porretta, L'invenzione moderna del paesaggio antico della Banditaccia. Raniero Mengarelli a Cerveteri, Roma 2019.

Slides will be available to all students.
Further bibliographical references will be suggested during the course.

Modalità Erogazione

The course is composed by lessons (3 hours a week) and small group activities (1 hour a week). Lectures and guide tours are planned along with the course of "Design and Architectural Restoration - canale II" (2 hours a week).

Modalità Frequenza

The course attendance is mandatory at 75% of teaching hours (see the didactic regulation).

Modalità Valutazione

The learning test consists of an individual oral exam with the discussion of two topics carried out during the lectures (sections 1 and 2 of the program) and with an oral presentation of group exercises (section 3 of the program).

scheda docente | materiale didattico

Mutuazione: 21002040 PROGETTO DEL RESTAURO ARCHITETTONICO in Architettura - Progettazione architettonica LM-4 CANALE II STABILE FRANCESCA ROMANA

Programma

Cultural Heritage and regionalist architecture
The course will focus on predominantly Roman themes, from the establishment of Roma Capitale (1871) to the 1930s. During the lectures and seminars, the role played by the Istituto per le Case Popolari in Roma (ICP) in the development of the city in the 1920s and 1930s will be explored in particular. This theme is part of the study of regionalist architecture and the recovery of the language of tradition, the only one capable of restoring architecture and historic centres to their identity. The analysis of the various topics is thus intended to contribute to reflecting on a rich heritage of building and urban culture linked to the tradition of places, in particular the role played by Gustavo Giovannoni in the relationship between "Old Town and New Buildings". The study of regionalist architecture is intended to provide an understanding of the principles and methods of different building experiences related to the project of architectural and urban restoration. Identifying the typological, stylistic and constructive characteristics of 20th century regionalist contexts allows us to understand restoration as a philological process of revealing compromised architectural identities. This process will be explored through the presentation of the figure of Paolo Marconi (1933-2013), architect-restorer, and some of his projects, including the Palladian Basilica in Vicenza, the Teatro Carignano and the Venaria Reale in Turin, the Castle of Alcamo, Palazzo Riccio in Trapani

Testi Adottati

- P. MARCONI, "Il restauro architettonico. Mentalità, ideologie, pratiche", in "Storia dell'architettura italiana. Il secondo Novecento", a cura di F. dal Co, Electa, Milano, 1997, pp. 368-391
- G. CIUCCI, G. MURATORE [a cura di], "Storia dell’architettura italiana - Il primo Novecento", Electa, Milano 2004, in particolare G. MURATORE, "Uno sperimentalismo eclettico", pp. 10-37; G. ZUCCONI, "Gli anni dieci tra riscoperte regionali e aperture internazionali", pp. 38-55; G. MURATORE, "Edilizia e architetti a Roma negli anni venti", pp. 74-99; S. PORETTI, "Modernismi e autarchia", pp. 442-476.
- P. MARCONI, "Il recupero della bellezza", Skira, Milano 2005, in particolare, "L’architettura regionalista e il restauro come replica", pp. 8-27.
- F.R. STABILE, in F.R. STABILE, M. ZAMPILLI, C. CORTESI [a cura di], "Centri storici minori. Progetti per il recupero della bellezza", Gangemi editore, Roma 2009.
- F.R. STABILE, "La Garbatella a Roma. Architettura e regionalismo", Editrice Librerie Dedalo, Roma 2012, pp. 47-66.
- G. BONACCORSO, F. MOSCHINI (a cura di), “Gustavo Giovannoni e l’architetto integrale”, Atti del convegno internazionale Accademia Nazionale di San Luca 25-27 novembre 2015, Roma 2019.


Modalità Erogazione

In order to achieve the expected learning outcomes, lectures, conferences and guided tours are provided. The application of the knowledge related to the program of the course will also be verified through a short dissertation that will be subject to periodic reviews by the teacher and will be discussed and evaluated during the exam.

Modalità Frequenza

Attendance is mandatory at 75% of the hours (see the didactic regulation)

Modalità Valutazione

The verification of the learning takes place through an oral test, aimed at verifying the level of understanding of the topics covered during the lessons, conferences, guided tours and restoration's design. The student will also have to present a paper on a topic of choice. The essay can be in paper or digital format and must contain a selection of images (archive documents, graphic and photographic processing) and a written summary of the analysis carried out on the topic of study.